Teknik & tips

Ett enklare sätt att byta impeller
Jan Brogren

En fungerande kylvattenpump är nödvändig för att motorns kylsystem ska fungera och därmed undvika ett förödande och kostsamt motorhaveri på grund av överhettning.

Enligt alla instruktioner skall pumpens impeller bytas eller åtminstone inspekteras varje år. På det flesta motorer av äldre typ sitter dock kylvattenpumpen placerad på en så olämplig plats att man frestas att hoppa över bytet eller inspektionen.
Man bara tror att allt skall fungera även i år och tänker att det där gör jag i höst efter upptagningen.

Eveline

Eveline, här utan behov av fungerande sjövattenimpel-
ler.

I somras skulle vi delta i Schelinkryssarklubbens sommarmöte med vår Schelinkryssare nr 24 ”Eveline” men på vägen dit märkte vi att motorn blev för varm. Kylvattnet kom inte fram. Vi fick vända och ankra upp för att söka finna anledningen till att kylvattnet inte kom fram.

Jag hade naturligtvis inte vare sig inspekterat eller bytt impeller på flera år beroende på att kylvattenpumpen på vår båt, som är försedd med en VP MD2 B, sitter så djupt och olämpligt till att man bara når den med en hand efter att ha vikt sig dubbel med huvudet nästan under fotsulorna.
Först skall locket tas bort, vilket sitter fast med några små skruvar som lätt förloras ner i kölsvinets djup och som inte kan plockas upp igen, då de är gjorda av mässing och omagentiska och således omöjliga att nå med plockmagneter.
När locket är demonterat skall själva impellern dras ut med hjälp av en skruvmejsel eller tång. Detta går normalt ganska lätt om man bortser från den obekväma arbetsställningen.

Det stora problemet är själva återmonteringen av den nya eller inspekterade impellern. Den skall passas in spåret i drivaxeln samtidigt som impellerns vingar skall vikas in i pumphuset med dess kam.
Eftersom man inte ser vad man gör måste man med handen känna läget för spåret för att därefter skjuta in impellern i pumphuset. Detta är en hart när omöjlig uppgift.
Vi gav upp försöket att åtgärda felet ute i skärgården och delta i sommarmötet, utan återvände tillbaka till hemmahamnen i Österskär.

Väl hemma kämpade jag förgäves med att försöka montera en ny impeller i kylvattenpumpen. Jag behövde ett verktyg där jag kunde vika in impellervingarna och därefter föra in verktyget med impellern i rätt axelläge. Till exempel en rörbit i rätt dimension där impellern kunde klämmas in, samtidigt som rörets ytterdiameter var mindre än pumphusets med dess kam.

Lösningen visade sig vara ett elinstallationsrör av plast med ytterdiametern 32 mm. Dimensionen på röret är tillräckligt stor så att man kan få in en impeller i det, samtidigt som röret går att föra in i impellerhuset.

Jag sågade till en cirka 5 cm lång bit av röret. Efter det att jag smort in den nya impellern med fett vek jag in och pressade in den i röret.
Med impellerns vingar inklämda i röret var det sen enkelt att hitta drivaxelns spår och därefter föra in röret med impellern i rätt läge.
Därefter kunde jag dra ut röret och impellern satt på plats.
Sen smorde jag in packningen med fett och på så sett klistrade packningen på locket. Efter det var det någorlunda lätt att med en hand montera tillbaka locket på sin plats.
Här är lämpligt att påpeka att det är mycket enklare att skruva tillbaka locket om skaffar en sats av pinnskruvar med muttrar istället för originalskruvarna. Sådana satser finns att köpa i de flesta båttillbehörsbutikerna.

Jag har kollat och funnit att 32 mm elinstallationsrör passar för de flesta vattenpumpar i ”fritidsbåtklassen”, men naturligtvis finns det pumpar som har andra dimensioner och därför kräver andra diametrar.
Själva grundidén bör dock fungera generellt.

Elinstallationsrör finns hos alla elfirmor men säljs normalt i längder på 3 m vilket räcker till nästan hela båtklubben. Om man pratar med elhandlarn kan man dock säkert få en bit nästan eller helt gratis.

Lycka till!

Jan Brogren

(Artikeln har också publicerats i Praktiskt båtägande)