Något om skrovgenomföringar
Skrovgenomföringar under vattenlinjen försvagas kontinuerligt genom korrosion och är
därmed en säkerhetsrisk. Det är inte alltid en korroderad genomföring börjar läcka så smått
utan den kan också gå tvärt av. Det är omvittnat svårt att hitta var vattnet flödar in när det väl
står över durkarna ute till havs.
Min Schelinkryssare är nu 36 år gammal och det har länge känts angeläget att titta närmare
på problemet. För att få information initierade jag för någon vecka sedan en diskussion i
ämnet på Kryssarklubbens tekniska forum. Det kom snabbt kvalificerade inlägg och dem
återger jag här i ett sammandrag:
1. Genomföringarnas kondition bör provas när båten står på land genom att man tar tag i
kranen på varje stuts och bryter till ganska ordentligt. Det skall genomföringar klara. Man
bör betänka att de kan få nog så kraftiga törnar av löst stuvade grejor ute till havs.
2. Är genomföringen av mässing kan man lämpligen skrapa fram metallen på rörets
insida med en kniv. Är metallen gul är legeringen OK – skulle den däremot vara röd har
mässingen avzinkats och är därmed mycket spröd, genomföringen måste då ovillkorligen
bytas.
3. Det är ofta svårt att få loss genomföringar som suttit monterade i många år. Det kan
bli nödvändigt att skära loss dem med vinkelslip, hålsåg eller med slipstift från utsidan.
4. Brons, en legering av koppar och tenn, är säkert det bästa materialet för
genomföringar, men kommer sällan till användning då det är dyrt. De vanliga blanka,
gulröda genomföringarna som vi ser i båthandeln kallas ofta brons men är i själva verket
mässing. Mässing är ett samlingsnamn för många olika legeringar av koppar och zink
men för genomföringar måste materialet vara så kallad "avzinkningsfri mässing". Andra
varianter kan korrodera mycket snabbt.
Rostfritt stål har på senare år blivit allt vanligare i genomföringar men här bör man hålla
i minnet att också under den beteckningen finns många olika legeringar. De flesta är inte
rostfria utan bör egentligen kallas rosttröga. De högsta kvaliteterna av syrafast stål torde
vara för dyra för att komma till användning men legeringar med rimlig rosttröghet bör
räcka för genomföringar.
Det finns numera genomföringar och avstängningsventiler av högvärdig plast, t.ex.
Marelon som består av glasfiberarmerad nylon. Dessa är billigare än genomföringar av
metall och är godkända av försäkringsbolagen. Erfarenhet av detta material tycks dock
saknas i Sverige.
Våra båtar är alla nu ganska gamla. Ovanstående information kan vara till nytta för flera
medlemmar i klubben.
Curt Norstedt



|